Nabór wniosków na realizację Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” – edycja 2025

Centrum Usług Społecznych w Pleszewie informuje, że Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosił w dniu 29 lipca 2024r. nabór wniosków na realizację Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” – edycja 2025, finansowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego.

Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym:

Adresatami Programu są:

  1. dzieci od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
  2. osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:

a) o znacznym stopniu niepełnosprawności albo,

b) o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo,

c) traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:

  1. wsparciu uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej,
  2. wsparciu uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie,
  3. wsparciu uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania,
  4. wsparciu uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.

Terminy naboru wniosków w ramach Programu:

Gmina składa wniosek do wojewody za pośrednictwem Generatora Funduszu Solidarnościowego dostępnego na stronie internetowej: https:/bfs.mrips.gov.pl w terminie do 26 sierpnia 2024r.

  1. Wojewoda, po weryfikacji wniosków złożonych przez gminy/powiaty, sporządza listę rekomendowanych wniosków do finansowania w ramach Programu i przekazuje ją do Ministra wraz z informacją wojewody dotyczącą środków finansowych z Programu w terminie do 13 września 2024 r.
  2. Minister zatwierdza zbiorczą listę rekomendowanych wniosków w terminie 30 dni od daty przekazania Ministrowi wszystkich list rekomendowanych wniosków wojewodów.

Sposób zgłoszenia do Programu:

Gmina przyznaje usługę asystenta na podstawie Karty zgłoszenia do Programu ”Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” – edycja 2025.

Osoby zainteresowane udziałem w programie składają w terminie do dnia 22 sierpnia 2024r. do Centrum Usług Społecznych w Pleszewie ul. Słowackiego 19a, kartę zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025 (załącznik nr 7 do Programu)

Szczegółowych informacji dotyczących Programu można uzyskać w siedzibie CUS Pleszew w godz. od 7.30 – 14.30 lub pod numerem telefonu 62 580 12 05 wew. 124

Do pobrania : Karta zgłoszenia do programu

Ogłoszenie o naborze wniosków oraz Program wraz z załącznikami dostępne są pod adresem:

https://niepelnosprawni.gov.pl/a,1533,nabor-wnioskow-w-ramach-resortowego-programu-ministra-rodziny-pracy-i-polityki-spolecznej-asystent-osobisty-osoby-z-niepelnosprawnoscia-dla-jednostek-samorzadu-terytorialnego-edycja-2025